Drupal et moderne CMS

Hvad er Drupal?

Drupal et moderne CMS, Content Management System, der benyttes til at organisere content (indhold) i alle former for web-applikationer: Hjemmesider, intranet, spil, web-værktøjer o.a. Det er et dynamisk system, hvor en eller flere brugere kan redigere, opdatere og vedligeholde indhold.

Som andre CMS er Drupal et open source projekt udgivet under GNU General Public License. Af andre kendte open source CMS kan bl.a. nævnes Joomla og WordPress

The Community er selvfølgelig centreret på internettet og opdelt i emneinddelte fora, IRC chat og nyhedsbrev.

Ønsker du at bidrage med din viden, eller søger du svar på spørgsmål, er “The Community” med sin overskuelige inddeling og tusindevis af “nørder”, der glædeligt stiller deres viden til rådighed, et uundværligt sted.

Populært kan man kalde Drupal motorrum og hjerte. Motorrum, da det er her koderne udtænkes og udvikles, og hjerte, fordi det handler om mennesker og interaktion – et fælles projekt. Uden alle brugerne ville Drupal hurtigt stagnere og ikke være et fremsynede CMS.

Du kan frit downloade core filer, moduler og theme. Det er ligeledes her, man bidrager med sine egne moduler og design (themes).

Drupal er opdelt i selve core filer og modul filer. Funktionalitet i CMS udvides ved hjælp af et utal af moduler. Det visuelle “formidles” af et theme.

Om man arbejdes med kompliceret udvikling eller helt simple spørgsmål, er “Dokumentationen” en guldgrube af viden. Dokumentationen er opdelt i “bøger”, installation, administration, sikkerhed, udvikling, theming etc.

Præsentation af indhold (content) i “bogform” er en af sær egenskaberne ved systemet. Contenttypen “Book” er en nem og overskuelig måde at inddele indhold på. Lidt som i en fysisk bog.

The Community findes ikke kun i den virtuelle verden. Hvert år afholdes to til tre store konferencer med navnet “DrupalCon“. Hvert år et nyt sted, et nyt land. Drupal er et internationalt CMS, hvor folk fra hele verden bidrager og mødes for at nørde, skabe kontakter og hygge sig med hinanden og deres fælles passion.

I 2010 blev DrupalCon afholdt i Bella Centeret København.

Hvorfor vi benytter Drupal?

Når man arbejder med hjemmesider, ved man, hvor vigtig koden er. Kode skal være struktureret, sikker, minimal (let) og performe på flere og flere devices (pc, smartphone, tablet, TV etc.)

Alt dette er programmørens verden. Hvad der er vigtig for ejeren, som til dagligt arbejder med hjemmesiden er, at vedligeholdelsen er simpel, og at administrationspanelet er pædagogisk og intuitivt opbygget. På begge områder er Drupal et stærkt CMS!

En af de største styrker ved Drupal frem for andre CMS er, at det benytter sig af “Content typer” og “CCK fields” (Computed Field).

Tilsammen giver Drupal mulighed for på en nem måde at skræddersy CMS’et til den aktuelle opgave og senere udbygge med nye funktioner.

Hjemmesider i dag har mange funktioner:

At vedligeholde en hjemmeside med kun ét indtastningsfelt (body) til alle mulige typer af indhold vil være en uoverskuelig og tidskrævende opgave. Ved at opdele CMS’et i forskellige content typer og opbygge dem i strukturerede CCK felter, nøje planlagt efter funktion, gør hjemmesiden nem og intuitiv at arbejde med.

I dagens danmark benyttes Drupal i stigende grad. Firmaer, organisationer, foreninger, privatpersoner – og vi er mange, der hver dag arbejder i systemet. På en måde lever open source tanken videre til kunder, der har købt deres hjemmeside i systemet. De er nemlig ikke bundet til et enkelt webbureau, men kan nemt lade et nyt overtage udvikling og vedligehold.

At vi er mange, der arbejder med samme CMS, gør, at vi ofte på tværs af landegrænser og firmaer arbejder sammen på opgaver.

For Drupal og os, som arbejder i det hver dag, er ingen opgave for stor!

Min hjemmeside er i Drupal
– hvad er “Best Practice”?

Om det er firmaets IT-afdeling eller en selv, der står for den daglige vedligehold af hjemmesiden, findes der nogle helt simple rutiner, der er gode at kende for at sikre en sikker og funktionsdygtig hjemmeside.

Hosting (webhotel)
For at et CMS som Drupal kan afvikles optimalt på serveren, er der en række tekniske krav, som skal være opfyldt. Læs mere her.

Ved valg af hosting udbyder er det er vigtigt at overveje, om ens firma har behov for telefonsupport eller kan nøjes med mailsupport.

Husk at det ikke altid er den billigste løsning, der er den bedste!

Opdatering
Hold altid core filerne og moduler opdateret og hold “ubudne gæster” ude!
I administrationen kan man indstille systemet til selv at tjekke, for nye opdateringer for “Core” (filerne) og de installerede moduler og themes. Ved nye opdateringer sendes automatisk en besked til din e-mail. Selve opdateringen af moduler foregår helt simpelt fra selve administrationen, mens opdatering af core kræver et FTP program.Ud over at sikre sig mod hackere er det en god ide at holde hjemmesidens CMS opdateret, da evt. senere arbejde med ny funktionalitet ofte vil gå hurtigere og dermed billigere.
Backup
Hav altid backup af databasen og mappen/sites
I mappen “Sites” er gemt alle hjemmesidens unikke filer. Moduler, themes (design), men også billeder og andre filer, som vises i indholdet på de enkelte sider. Langt de fleste webhoteller tager fuld backup af data – men undersøg altid hvordan det er for netop jeres webhotel!
Brugerrettigheder
Mange Drupal hjemmesider har brugerrettigheder i flere niveauer. I et forum, blog eller webshop er det oplagt, at alle brugere ikke har samme rettighed. Er du kunde i en Commerce webshop, skal du åbenlyst nok ikke have rettighed til at installere nye moduler, og medlemmet i et forum skal ikke kunne rette i template filerne etc.

Lav en klar politik for hvilke roller, har rettighed over de enkelte funktioner og områder på hjemmesiden. Ud over de ovennævnte oplagte eksempler giver det god mening at se på hjemmesidens funktionalitet og personerne, som varetager dem. Er det den samme person, der altid skriver nyhederne på hjemmesiden, er det oplagt at oprette en rolle, som kun har mulighed for dette. Udover at forhindre den pågældende person i at lave alvorlige fejl i opsætningen, letter man samtidigt arbejdet for vedkommende ved kun at tilbyde de muligheder og funktioner i administrationen, vedkommende har behov for.

Cookie
Når man i dag benytter cookies på hjemmesiden, har man pligt til at informere hjemmesidens brugere. Der “sætter” som minimum cookies ved login funktionen. Derudover benyttes cookies ved en lang række andre funktionaliteter som webshop, banner reklamer o.lign.
^