Da vi startede i online branchen, bestod det at erhverve kunder i, at overtale virksomheder til at forstå, hvorfor de skulle bruge bare lidt af deres marketingbudget online. I Danmark har det digitale marketingbudget for længst overhalet det offline på landsplan. I 2012 havde Danmark sågar verdensrekord i internetreklame. Vi befinder os nu i et marked hvor kunderne ikke længere sætter spørgsmålstegn ved værdien af en stærk online kommunikationsplatform. Nærmere mødes vi med krav fra kunderne, som naturligvis ønsker at sikre leverandøren kan leve op til de unikke behov netop deres virksomhed har. Ved at udforme en digital strategi, er både kunde og leverandører sikret effektivt at gå efter de samme målsætninger.
Kunderne sætter ikke længere spørgsmålstegn ved værdien af en stærk digital platform:
- værdien af en stærk online kommunikationsplatform
- at deres potentielle kunder og ambassadører findes i det online univers
- at der kan tjenes penge på at kommunikere online
- at det digitale univers kun bliver større
- at det digitale univers hele tiden er i forandring
Der er opstået et andet behov der skal udfyldes, det består i at hjælpe og vejlede kunderne til at sortere og udvælge de kanaler der er relevante og konverterer bedst. Specielt de mange sociale medier er uoverskuelige for de fleste erhvervsdrivende.
Overordnet bør alle virksomheder have en digital strategi. Strategien bør indeholde virksomhedens ønskede digitale KSI’s (Key success indicators), og de forskellige midler/metoder til at de opnås. Den digitale strategi udvikles for at sikre at ressourcerne internt og eksternt udnyttes optimalt.
Vi oplever desværre ofte at:
- Der ikke bliver afsat ressourcer til at pleje og vedligeholde den digitale strategi
- At ambitionerne er store til at starte med – men ender i en blindgyde
- Hjemmesiden ender som en online brochure
- At de sociale medier ikke bliver benyttet
- At nyhedsbrevene ikke bliver sendt osv.
… at invitere til dialog – og så lukke ned – gavner ikke!
Derfor viser det sig, at vi til trods for at kunderne godt kender til væsentligheden af en online kommunikationsplatform at fordelene ved online satsning aldrig kan repeteres nok:
- Målrettet (segmenterede kampagner) Selektivt / nøjagtighed
- Målbart (præcis måling af effekt og ROI)
- Fleksibelt (tilretning og løbende monitorering og justeringer)
- Interaktiv og dialogbaseret kommunikation
- Opbygning af kundeforhold – relationsopbygning / loyalitet
- Hurtig spredning af budskaber på tværs af mange kanaler
- Omkostningseffektivt (cost effective)
Disse parametre kan defineres i virksomhedens digitale strategi.
Online omtale er det nye Word of Mouth
De væsentligste digitale virkemidler i en digital strategi
- Indhold (Indholdsstrategi)
- Hjemmeside / Mobil / Pads / Brugeroplevelse / Brugervenlighed
- SEO – søgemaskinerne
- Sociale medier
- E-mail marketing / Nyhedsbreve
- Annoncering (AdWords, kampagner etc.)
I blogindlæg senere i år – vil vi beskrive de 6 digitale virkemidler i separate blogindlæg! Blogindlæg om indholdsstrategi finder du her, andet blogindlæg i forbindelse med digital strategi.