Popup, slider, splash page, nyhedsbrev, Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Iframe, Street View …
Jeg oplever mange hjemmesider i dag planlægges og kodes på en måde, hvor hovedformålet med selve siden fortaber sig eller bliver decideret sekundært.
Hvad er det, vi skal bruge den der hjemmeside til?
Ja, hvad er det lige, vi vil med vores hjemmeside.
Det er der selvfølgelig ikke noget entydig svar på. Der findes i dag mange former for hjemmesider, med hver deres sigte.
Vi har hjemmesider der skal sælge, underholde, engagere, servicere, informere etc.
Alle har de et formål, idémanden / kvinden bag har ønsker og forventninger. Ofte går det som forventet og hjemmesiden konverterer og sælger som den skal, men desværre ser jeg en stor procentdel af projekter, der fejler.
Fællesnævneren for næsten alle disse, er en manglende fokus på mål og hensigt med den nye hjemmeside.
… og så går det galt
Ret hurtigt under selve planlægningsfasen forsvinder al energi og fokus til popup vinduer, splash pages og andre delelementer til hjemmesiden, mens det overordnet formål forsvinder ud af fokus.
Pludselig fylder placering og udseende af sociale ikoner, gradient nuancer på baggrunden i accordions, nyhedsbrevets sidehoved etc. langt mere end selve kommunikationen og formålet.
“Hvorfor skal I have en ny hjemmeside?” – “ja, jo … det skal man jo have i dag … vi skal jo følge med, du ved … men jeg har set, en af de der smarte Facebook funktioner på en anden hjemmeside … den er vældig smart ….og så tænkte jeg” – STOP!
Fokus og planlægning
Det lyder underligt, vi lever af at lave hjemmesider, men vi synes du skal spilde dine penge på noget andet. Vores tid spildes og du mister penge.
Der kan være tusindvis af god grunde til en ny hjemmeside, og det at have en hjemmeside i det hele taget.
Hold nu fokus og lad din hjemmeside blive en succes.
Ja vi kan kode alt muligt smart og fancy til dig, men vi vil nu meget hellere hjælpe dig, til at din hjemmeside bliver den succes, som du drømte om og vi lever af!
God målrette planlægning og gennemtænkt kommunikationsstrategi skal altid have meget større fokus end alt andet ved hjemmesiden
– ALT ANDET!