At skrive gode SEO tekster kræver koncentration

Morten Andersen - 09. februar 2016

Skriv bedre SEO tekster!

Bedre placering i søgeresultaterne & forøget indtjening – enkelt og effektivt – om at skrive SEO tekster

At arbejde med tekst til hjemmesiden med den rigtige SEO strategi, kan være altafgørende for om hjemmesiden konverterer tilfredsstillende.
Hvilke tanker kommer til dig, når jeg spørger:

Sætter det tankerne i gang, en ide om: “at du nok kan gøre det bedre” – Ja, så vil jeg anbefale dig at læse videre 🙂

Nedenstående er en SEO guide til at skrive bedre SEO tekster, der automatisk medfører mere trafik og højere konvertering på din hjemmeside. Simpel og effektiv guide der virker!

Hvad kræves af dig?

(Guiden kan nemt udføres af alle!)
Det er vigtigt at du har:

  1. Indgående kendskab og “lyst” til emnet
  2. Fantasi til at sætte dig i læserens sted
  3. Tid og tålmodighed
  4. Struktureret tilgang til skrivearbejdet

Og nej – du behøver ikke være forfatter, journalist, professionel tekstforfatter e.lign. for at skrive gode tekster. Kan du nikke ja til ovenstående punkter, er du fuldt kvalificeret.

Tekstkvalitet.

Det er oplagt, at du har et indgående kendskab til emnet, og at du finder skrivearbejdet sjovt og udfordrende. Du må gerne selv få noget ud af skriveprocessen udover selve teksten! Bliver du klogere, underholdt og/eller følelsesmæssigt berørt, er der stor chance for, at dine læsere vil opleve det samme.

Når du skriver SEO tekster, gælder det om at kunne fastholde læserne – så længe som muligt. Udover at sikre, at du får kommunikeret budskabet fyldestgørende ud til læserne, er det specielle her, at Google registrerer, hvor længe den besøgende er på siden.
Jo længere tid læseren er på siden, jo højere “værdisætter” Google din side. Det er formodentlig det vigtigste at huske, når du skriver.
Efter min mening, vil dette kun blive mere og mere udtalt i Googles søgealgoritme. Fastholdes læseren på din side, kommer vedkommende tilbage igen for at læse mere / for at læse igen. Ja, så har Google al mulig grund til at vægte din tekst højt!

Kogt ned betyder det: “At du skal skrive gode og fyldestgørende tekster“.
Du er tvunget til at give læserne værdifuld information og eller god underholdning.
Lange ligegyldige tekster med keywords proppet ind på må og få, for at påvirke Google virker heldigvis ikke længere.
Google vurderer din tekst – og vigtigst af alt måler Google dine læseres vurdering!

Keywords

Udvælg din søgeord med omhu. Søgeord og søgefraser (keywords) er de ord eller sætning, som du ønsker at blive fundet på. Det du sigter mod!
En person skriver et ord eller sætning i Googles søgefelt, og du ønsker at blive vist i søgeresultatet – helst øverst oppe!

Her er det vigtigt at forstå det simple og åbenlyse faktum, at det ikke er dig, der søger i Google, det er brugerne. Det betyder, at du skal gætte, hvad folk søger på, og samtidig gennemskue hvilket svar der forventes.
Du må derfor ikke hårdnakket lade dig styre af egne meninger og vinkler, men hele tiden være bevidst om, at din tekst ikke er bedre end hvad læseren bedømmer den til – og dermed Googles vurdering.
Husk du har ét helt bestemte formål med teksten – at konverterer! Et køb, en kundehenvendelser, en ny tilmelding til dit nyhedsbrev o.lig.

Et eksempel.
Der søges på ordet “FERIE” og personen ønsker, at komme ned til sydens sol for at slappe af. Du har skrevet en lang og god informativ tekst med “FERIE” som det primære søgeord. Din tekst handler desværre bare om: “En barsk trekkingtur på Himalayas sneklædte bjergtop”.
Her er det åbenlyst, at personen der søgte på “FERIE”, ikke er tilfreds med din tekst, og der klikkes hurtigt videre. Google læser brugerens reaktion, og din tekst vurderes derefter.
Det er derfor vigtigt, at dine søgeord / søgefrase er nøje afstemt med selve indholdet af teksten. Ovenstående eksempel kunne optimeres ved at rette målet mod: “FERIE PÅ HIMALAYA”, “TREKKING FERIE I BJERGENE” etc.

Redskaber til at finde keywords.

Du kan bruge Google AdWords Keywordsplanner til at finde relevante søgeord. Det kræver, du opretter dig på AdWords. Du behøver heldigvis ikke at benytte og betale for selve AdWords reklamen.
Her kan du samtidig undersøge, hvor stor den forventede trafik på ord og fraser er. En vigtig viden når man planlægger sin tekst.
Der findes et utal af gratis og betalings værktøjer, der kan hjælpe i denne proces.
Læs evt. hvad den danske SEO guru Mikkel deMib har skrevet om Googles Keywordplanner og andre alternativer.

Hvordan og hvor skal du bruge søgeord / søgefraser?

Der er nogle strategiske steder i teksten og HTML koden, hvor det er vigtigt at ordet eller frasen optræder.

  1. Title Tag (i kildekoden) – optimalt mellem 40 og 70 tegn
  2. Overskriften (H1)
  3. I selve brødteksten (p) – fordelt udover hele teksten (2-3 gange)
  4. Deloverskrifter (H2 – H6)
  5. Fed skrift (strong), kursiv (em) etc.
  6. Billedets titel og alt tekst
  7. I URL’en

Punkt 1, 2 og 3 er de vigtigste, og du skal ikke fortvivle, hvis ikke alle punkter er brugt. Udover forkert brug af Title Tag er overforbrug af keywords en meget almindelig fejl.

Dit Title Tag og overskrift (punkt 1 & 2) skal “arbejde sammen” – ikke være identiske men tæt på.
Eksemplet fra før kunne se ud som:
Title Tag = “Trekking ferie i bjergene – en ferie for livet i Himalayas bjerge
Overskrift (H1) = “På trekking ferie i bjergene. Oplev Himalayas sneklædte bjerge og få en ferie for livet

SEO tekster er ikke overbroderet med keywords!
Det er vigtigt, at bruge dem smagfuldt, og hvor de giver mening.
Husk du skriver til mennesker ikke Google!

keyword density.

Hvor mange gange må jeg (mis)bruge et søgeord?
Mange tror fejlagtigt, at ordet skal optræder x antal gang eller med x% i forhold til det samlede antal ord. Density var noget man for år tilbage gik meget op i – at ramme det perfekte tal. Hvis du er i tvivl, om du har genbrugt et ord for mange gange – så lad tvivlen komme din tekst til gode, slet dubletten og bruge energien på at finde andre ord og vinkler til at forstærke teksten.
At skrive det samme ord om og om igen, bidrager sjældent med noget godt til teksten!

Se Rand Fishkin fra moz.com (Whiteboard Friday) give en rigtig fin beskrivelse af emnet.

https://moz.com/blog/how-much-keyword-repetition-is-optimal-whiteboard-friday

Meta description

Teksten vises på søgesiden under Title Tag som en slags appetizers for indholdet.
Det vigtigste her er, at skrive en præcis og sælgende tekst med eller uden brug af keywords. Ofte vil dine keywords dog indgår, da de jo netop er beskrivende for tekstens indhold.
På søgeresultatsiden (SERP) kan du ofte opleve, at teksten er beskåret og afbrudt midt i sætningen med …
Det er et tegn på, at teksten er for lang. Brug derfor lige under 155 tegn på din meta description.
Desværre kan du aldrig være helt sikker på, hvor meget af din tekst Google vælger at vise – så glem ikke det vigtigste til sidst!
Der er forskel på antallet af tegn, der vises ved søgning på mobiltelefon og computer.
Selv på computeren kan det varierer, hvor mange tegn der er synlige. Ofte er det omkring de 155 tegn, men det kan varierer meget.
Læs evt. mere her( https://moz.com/blog/i-cant-drive-155-meta-descriptions-in-2015 )
Gør det så godt du kan, og acceptere at det er Google der bestemmer. Det er trods alt Googles egen hjemmeside (SERP), at din meta description vises på!

Relevante ord og fraser – gå i dybden med din tekst

At skrive tekster til søgemaskinerne er bestemt ikke ensidig fokusering på søgeordet. Teksten skal indeholde oplysninger og ord som normalt forbindes og bruges til at beskriver emnet.
Forestil dig en en tekst om H.M. Margrethe 2. uden at nævne, at hun er dronning af danmark.
I Google er der et værktøj nederst på søgeresultatsiden: Søgninger relateret til: “Din søgestreng”. Her kan du nemt få ideer til, andre ord som kan optimere din tekst.
Jeg vil gerne understrege vigtigheden af dette arbejde. En god tekst er ikke en, der gentager samme keyword om og om igen, men derimod en hvor alle relevante elementer og vinkler er tydeligt forklaret. At bevidstløst nævner ordet “ferie” mange gange i teksten, kvalificere det den ikke, til at ranke højere i Googles SERP – snarere tværtimod!

Link til uddybende kilder

Din hjemmeside er ikke en lukket bog, men en mikroskopisk del af internettets milliarder af hjemmesider.
En af de ting der netop gør internettet unikt, er link. Link til relevant og uddybende indhold. Den næsten uendelig mulighed for at komme dybere ind i emnet, nye vinkler, nye informationer.
Google værdsætter hvis din tekst, er med til at binde internettet sammen med relevante link. Teksten der giver læseren mulighed for at indhente mere viden på andre sider, er langt mere værdifuld, end teksten som lukker sig om sig selv og hævder at have svar på det hele.

Du skal i teksten linke internt til andre sider på din hjemmeside, som har relevans. På den måde forstærker du værdien for teksten, samt de tekster du linker til. Dobbelt op på point for dig 🙂
Lige så vigtigt er det, at linke til eksterne kilder der har relevans for teksten. En god og fyldestgørende tekst vil typisk have 2 – 5 eksterne link.
Det er vigtigt, at link (klik) teksten ikke er identisk med dine valgte keywords. Begår du den fejl, sender du en del af tekstens SEO værdi videre via linket, hvilket selvfølgelig ikke er hensigtsmæssigt.

WordPress og en hjælpende hånd

Mange benytter i dag WordPress til deres hjemmeside, ikke mindst fordi systemet er “skruet” rigtigt godt sammen og overholder mange SEO anvisninger – best practice.
Med udvidelser som Yoast SEO kan du få en “hjælpende hånd”, når du skriver din tekst. Yoast holder øje med tekst og opsætning og guider dig til mulige forbedringer. Et rigtigt fint og gratis værktøj for dig som vil igen med at optimerer hjemmesiden.
Du kan hente det her, hvis du ikke allerrede har installeret det.

Håber at du kan bruge mit blogindlæg til at optimere dine tekster.
Ha’ en rigtig god dag – og som sædvanlige er du altid mere end velkommen til at skrive en kommentar eller mail til indlægget. Dine input og spørgsmål er med til at gøre mig og andre klogere på emnet – så hold dig ikke tilbage 🙂

Læs mere omkring emnet her.

^
EMAIL TELEFON ADRESSE

Ny hjemmeside, webshop, app - skriv til os på:
info@hjemmesider.dk

Maja Wall: maja@hjemmesider.dk
Morten Andersen: morten@hjemmesider.dk

x

Projektledelse / support
Maja Wall: 2242 4444

Eller ring til Morten Andersen på 5194 8012

x

Hjemmesider.dk
Engmosevej 8
4500 Nykøbing Sjælland

Maja Wall - kontor:
Hannebjergvej 12
2960 Rungsted

x