D. 21 april 2015 kan jeres hjemmeside risikere at forsvinde fra Googles mobile søgeresultater.
Google har meldt ud, at de ændrer deres søgealgoritme d 21. april 2015. Søgealgoritmer ændres for alle, der søger på Google fra mobile enheder, altså mobiltelefoner og tablets. Hvis jeres hjemmeside ikke er optimeret til visning på mobiler, dvs. enten i form af at være kodet Responsive eller ved at den tilgås via en speciel mobilside eller App, vil i ikke længere være i toppen af resultaterne på jeres udvalgte søgeord.
Har det stor betydning for os?
Det afhænger af hvor meget trafik i pt. får fra mobile enheder. Det tjekkes let via Google Analytics. Som hovedregel har B2B segmentet væsentligt mindre mobile søgninger end B2C. Hvis vi kigger på vores kunders søgetrafik fra mobile enheder, ligger den procentvise andel af søgninger mellem 17 & 47%. Den generelle trend er, at disse procentsatser er stigende. Derfor er det vores klare holdning og anbefaling, at det ikke er muligt at have en succesfuld digital strategi, uden at at hjemmesiden fungerer optimalt på alle platforme. Mobilsøgninger er ikke en kort forbigående trend – Jeres potentielle kunder og interessenter søger oftere og oftere via mobilen!
Er jeres hjemmeside mobilvenlig?
Google har udviklet nogle online værktøjer, der gør, at det er let og teste hvordan ens hjemmeside klarer sig i forhold til mobilvenlighed.
- Tjek her om din hjemmeside er mobilvenlig: search.google.com/test/mobile-friendly
- Tjek hastigheden på din hjemmeside her: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Der er ingen vej uden om…
Hjemmesider anno 2015, skal være mobilvenlige!
Har i en hjemmeside som i er glade for i forhold til layout og funktionalitet, er det ofte muligt at lave de bagvedliggende CSS og html koder om, således at hjemmesiden virker responsive og derved vises hensigtsmæssigt – også på mobile enheder!
Er det lang tid siden i har fået udviklet jeres hjemmeside, kan det tænkes det netop er nu i skulle tænke på at få udviklet og gennemtænkt en ny løsning.