Er SEO dit eneste redskab til online succes, er det et langt hårdt arbejde – nu er du advaret!
MEN er du parat til det, er det bestemt muligt … sjovt og udfordrende.
Nedenstående områder er ALTafgørende, og alle nogle jeg kan hjælpe dig med.
Til mennesker
Det vigtigste ved SEO:
- Du skriver til mennesker
- Du designer til mennesker
- … ikke til en søgerobot!
Google måler hvordan mennesker interagerer
- Hvor længe de læser
- Kommer de tilbage for at læse igen
- Kommer de tilbage for at læse nye sider
- Klikkes der på link
- Benyttes email og telefon link (call to action)
- Gennemføres der køb
Derfor er det VIGTIGT, at du sætte dig ind i:
“Hvordan mennesker oplever og interagerer med din hjemmeside”
Ligger du nr. 1?
Prøv at sammenlign med dine konkurrenter.
- Har du det bedste indhold – Tekst, billede, lyd, film?
- Giver indholdet svar på det søgte?
- Er din tekst nem at læse? (sproglig, opsætning, linjelængde etc.)
- Er designet lækkert og imødekommende?
- Er indhold opdateret og relevant?
- Tilføjes der kontinuerligt nyt og relevant indhold?
Nu skal du være 100% ærlig. Er du bedre end konkurrenterne på samtlige punkter?
JA = Du er på 1. pladsen i Google (SERP) og kan kan nyde succesen!
Hvis ikke = Ved du, hvad der skal arbejde med.
Din søgeordsliste
Når du laver listen, skal du sætte dig ind i hvem dine kunder er, og hvad de søge efter. Du kan bruge Google Trends til at se hvilke søgninger, der er populære lige nu.
Er konkurrencen hård på et søgeord / søgefrase, kan det være en god ide at tilføje “STEDNAVN” sammen med dit keyword.
“ xxxx + STEDNAVN”
En anden god ide er, at holde øje og øre med, hvordan dine kunder beskriver dine ydelser.
Fagfolk tænker ofte i fagtermer, men det gør kunderne ikke!
“Smeden kalder det et “armatur” – de fleste andre en “vandhane”!
Uoverskueligt
Virker det uoverskueligt at opfylde alle punkterne i: Ligger du nr. 1?
Kan du gå efter de “lavthængende frugter” – søgeord / søgefraser der ikke er hård konkurrence på!
Et MEGET VIGITG PUNKT er, at tænke over hvilke søgninger der konverterer.
Hvilken tror du, der er størst chance for, vil føre til et salg?
- “Min vandhane er i stykker“
- “Vandhane“
Indhold
Når du skriver dine tekster, skal du hele tiden have punkterne Mennesker og Din søgeordsliste som udgangspunkt.
HUSK du må ALDRIG kopiere tekst fra andre hjemmesider – din tekst SKAL være unik!
- En lange og gennemarbejdet tekst (side), er bedre end mange korte.
- Overskrift over hver afsnit skal tydeligt fortælle: “Hvad du nu skal læse“. Det øger læsevenligheden og muligheden for at skimme teksten.
- Brug fakta bokse og punkt opstillinger for at opdele teksten i korte tydelige informationer.
- Hold løbende dine hovedtekster opdateret.
2 slags tekster
- Hovedtekster – lange vigtige sider / søgeord.
Brug gerne over 1200 tegn, men ALDRIG på bekostning af punktet Mennesker. - Blogindlæg – Kortere tekster der beskriver delemner til dine hovedtekster.
Link
Link internet imellem siderne når det giver mening. Når du linker med et søgeord, skal du altid gøre det til den samme side!
Link eksternt når det giver mening for din tekst.
Billeder
Brug billeder i din tekst til at understøtte og forklarer dit budskab.
MEN brug kun billeder af god kvalitet. Små og pixelerede billeder trækker det overordnet indtryk ned. Hvilket er dårligt for SEO.
Teknik
WordPress er nem at optimere til SEO.
Brug eksempelvis Yoast SEO til:
- Title tag
- Meta data
- SoME meta
- Tekstlængde og keyword density
Derudover skal der arbejdes med:
- Interne og eksterne link
- Hjemmesiden skal helt i top på Google PageSpeed Insights
- Strukturering af indhold skal bl.a. forhindre, at flere sider “sigter” mod samme søgeord. (søgeordkannibalisme)
Er der ændringer i en URL, er det vigtigt at redirect fra den gamle til den nye.
Her kan Simple 301 Redirects benyttes.
Hvis jeg skal hjælpe
Jeg fungerer som tekniker og sikre, at hjemmesiden er rigtigt sat op.
Jeg er tovholder på indhold: Tekster, keywords, HTML, struktur, links o.a.
Du skal selv skrive dine tekster!
Du er den enste, der kan, medmindre vi benytter en tekstforfatter.
Du skal vide, at vi i forløbet kommer til at sende mange mails frem og tilbage og / eller taler meget i telefon.
Det er et samarbejde omkring din hjemmeside, dit firma 🙂
Du køber timer af mig, ALDRIG en placering i Google!
For mindre hjemmesider er det typisk at bruge 5 timer.
(timeløn = 750 kr. ex. moms)
Du kan altid senere købe flere timer, hvis du vil have yderligere hjælp.