Jeg oplever mange, der driver en webshop, gøre det mere sløset, end de ville gøre med den fysisk butik, og arbejdet med produktteksterne er mildest talt mangefuld!
Det skal ikke forstås på den måde, at jeg mener at mange folk har en sløset tilgang til at drive deres webshop, men at manglende viden ofte får den til at fremstå sjusket uinspirerende – og uden i stand til at give det ønskede afkast!
Her i dette blogindlæg, det første ud af flere kommende indlæg om at drive en webshop, ser jeg på arbejdet med teksterne.
Der er mange der har den ide om, at det er bedst at få alle produkter på shoppen hurtigst muligt, også selvom de ikke har billeder og relevant tekst til klar.
Lidt ligesom gambleren der tænker – “spiller man ikke vinder man aldrig” men det er bestemt ikke tilfældet når man driver en webshop!
Her er det vigtigt at have tekster og billeder til alle sine produkter og kategorier.
Du skal tænke dine webtop som en bog. For at bogen bliver god, er det vigtigt at alle sider er gode og relevante. En stor bog med mange sider som er useriøse og mangelfulde kan aldrig samlet blive en god bog! Præcis sådan er det også med din webshop, ja faktisk er det sådan med alle hjemmesider. Når du skal forbedre din webshop eller hjemmeside, er det selvfølgelig vigtigt at arbejde på hver enkelt side (onpage SEO), men mindst lige så vigtigt er det, at hjemmesidens samlede udtryk er gennemarbejdet. Hvem gider læse en bog med mange dårlige sider og kun få gode – tekster der stikker af i øst og vest … hvis de overhovedet er der!
I SEO verdenen har vi udtrykket “tyndt indhold”, altså sidder, produkter med manglende information. Tilbage til gamblerens “spiller du aldrig vinder du aldrig”, forstået på den måde, at hvis ikke produktet er på shoppen, så bliver det aldrig solgt. Selvfølgelig en sandhed, men samtidig en tankegang der skader webshoppens placering I Googles søgeresultater (SERP). Derfor er det vigtigt, at du kun ligger de produkter på shoppen som du har god tekst og billedmateriale til.
Men det tager jo lang tid – JA!
Ja præcis det tager lang tid, det er faktiske et arbejde at drive en webshop helt som den fysiske butik. Her knækker mange halsen og giver op, når de gennemskuer hvilket stort arbejde det egentlig er. Forestillingen om at man bare lidt hurtigt med venstre hånd putter produkter på webshoppen, mens man passer den “rigtige butik” (fysiske), holder altså ikke. Der er intet der indikerede at arbejdsmængden med online butikken er mindre end arbejdet med den fysiske.
Det positive er dog, at man her kan gøre en forskel uden at skulle investere i andet end sin tid!
I dag er internethandel efterhånden fokuseret på nogle store spillere præcis som i den fysiske detailhandel. Som lille nystartet igangsætter kan kampen mod eksempelvis Elgiganten, Power, Amazon, Zalando og alle de andre store online butikker virkelig umulig og ganske skræmmende. Jeg skal være ærlig og sige, at denne kamp bliver mere og mere hård. De store butikker har de økonomiske muskler og medarbejdere til at tage deres betydelige del af internethandlen. Men er du skarp på netop din niche, og har du tid og evner til at gennemarbejde hvert enkelt produkt, har du dog stadig mulighed for at drive en succesfuld online butik for små penge!
Til sidst nogle hurtige råd:
Husk at du aldrig må genbruge en tekst. Al tekst skal være unik! Du kan derfor ikke kopiér de medfølgende tekster fra producenterne eller lignende. Før du går i gang med at skrive, er det en god ide lave en søgeordsanalyse for at kunne vinkle teksten rigtigt. En simpel søgning på Google kan ofte give god inspiration og nye vinkler til din tekst. Nederst på siden hvor søgeresultaterne listes (SERP), kan du se andre relevante søgninger som Google foreslår, dette kan samtidig være god information til hvordan du skal skrive teksten, og hvilke ord der er gode at have med.
Er du helt på bar bund, når du skal skrive produkt teksterne, er det ofte en god ide at begynde med, at beskrive hvad du ser på produktbilledet. Beskrivelser om farver, størrelser, materialer, anvendelse, rengøring, brand o.lign er oplagte emner i produkttekster – men husk det skal være dine egne ord!
Produktbilleder skal være tydelige og forsynet med en beskrivende alt-tekst, da billede søgninger i Google kan generere mange besøgende og mulige nye kunder. I flere af de webshops jeg har undersøgt, er det tydeligt, at Google billedsøgninger medfører en mindre men dog betydelig trafik og genereret omsætning. Ud over alternativ teksten (alt) er det vigtigt, at billederne er komprimeret optimalt for at bringe load tiden ned. Loadtid på hjemmesiden har større og større betydning for hvor godt den ligger i søgeresultaterne. Ikke mindst i mobilsøgning er billedkomprimering af afgørende betydning.
Du kan teste dine enkelte produktsider og produktkategorier I Google Insights, som ud over billedoptimering giver dig andre forslag til at optimere hastigheden på din webshop.