Når du etablerer ny webshop, stilles du overfor mange udfordringer og problematikker.
Her zoomer jeg specifikt ind på den lille webshop med meget få produkter.
Der findes selvfølgelig et bredt spekter af fælles udfordringer og løsninger, uanset mængden af produkter man tiltænker at sælge i sin internet butik.
Skal man vælge en hostede webshop løsning med månedlig lejer, en open source løsning, hvilket webhotel er bedst, hvilket system er bedst til netop min shop, hvordan kommer man i kontakt med kunderne og hvad nu med fragt og betalingsløsning etc.?
Spørgsmålene er mange, men lad os helt specifikt se på udfordringerne som denne lille webshop står over for. En butik med ganske få produkter og et begrænset budget.
SEO & markedsføring
Arbejdet med SEO og markedsføring er altid afgørende for, om webshoppen bliver den succes, alle håber og drømmer om. Shoppen med få produkter har den indbyggede problematik, at der findes færre sider (produkter) som kan optimeres mod forskellige keywords.
Præcis som den fysiske butik med et smalt og specialiseret produktudvalg har svært ved at få kunderne til det vigtige mersalg.
Sælger man et produkt hvor konkurrencen på de oplagte søgeord og fraser er hård, kan det næsten være umuligt at få besøgende og dermed kunder i butikken.
Forestil dig at du kun sælger Iphones i din webshop – intet andet!
Konkurrencen er mere end hård i Google, på alle relevante søgeord der omhandler Apples Iphone.
Den normale fremgangsmåde for en helt ny hjemmeside, hvor man begynde at optimere mod “de lavt hængende frugter” først, er her ikke mulig. Der findes umiddelbart igen lette og relevante sider/produkter, som kan skabe trafik og salg.
Normalt ville jeg anbefale at optimere netop de “nemme” produkter og sider først.
Markedet er måske smalt og trafik og indtjening lille. Men tankegangen er her, at blive en kapacitet indenfor et givent område, der kan drive trafik, de vigtige link og sociale delinger. På den måde vil domænet efterhånden opnå troværdighed for mennesker og søgemaskiner. Efterhånden blive det nemmere at komme frem på søgeord med en meget hårdere konkurrence. Har man tid og stædighed, vil det med den metode faktisk være muligt, også at komme frem med produkter og beskrivelser som Iphone etc.
Den mulighed har vi bare ikke her. Det ville være nærliggende at anbefale, at udvide produktsortimentet med nye produkter for at kunne arbejde efter ovenstående metode – og ja det vil jeg bestemt også gøre, da det er en metode, der har vist sit værd. Men måske er du ikke interesseret i eller har mulighed for at udvide sortimentet, og hvad gør man så?
Google Adwords
En nem løsning er at benytte sig af Google Adwords. Her betaler du for reklameplads i Googles søgesider. Personligt er jeg ikke så meget for at benytte denne metode, men har man opdateret sine Adwords kampagner rigtigt, og det på den måde koster 5 kr. at tjene 100 kr. Ja, så kan det være svært at argumentere imod.
Google Adwords har da også for længst siden vist sit værd, og der findes i dag en hel industri, der kan hjælpe med at optimere Adwords kampagner, eller tilbyde kurser i brugen af samme.
Facebook reklamer
Facebook reklamer er efterhånden blevet en vigtig del i online markedsføring. Jeg må indrømme, at jeg ikke har den store viden og erfaring med markedsføring på Facebook. Har prøvet det en enkelt gang. Resultatet var ganske nedslående, da et budget på 5.000 kr. blev konverteret til stort rundt nul! Når det er sagt, har jeg bestemt ingen grund til at tro, at Facebook reklamer ikke virker. Selvfølgelig virker de. Det kræver bare som alt andet, indsigt og erfaring for at få det ønskede resultat.
Har du erfaring med Facebook reklamer, kunne det være spændende med dit input i kommentaren!
Blog
En løsning til at komme bredder ud, er at oprette en blog på webshoppen. En mulighed for at skrive om relevante emner, hvor du har viden og indsigt, og selvfølgelig med en relevans for de produkter der sælges i shoppen.
Igen er det en udfordring, at finde emner når man netop har et smalt produktsortiment. Det er begrænset hvor mange gode og meningsfulde blogindlæg, man til stadighed kan skrive omkring Iphones.
Helt præcist gælder det om at finde områder, hvor man i forvejen har viden og interesse. Man skriver nu de bedste blogindlæg, hvis man rent faktisk interesserer sig for emnet!
Find den rigtige vinkel hvor du kan benytte din viden, når du blogger og sørg for, at dine tekster er gennemarbejdet. Skriv hellere få gennemarbejdet end mange “tynde” og intetsigende indlæg.
Produktbeskrivelser
Produktsider kan være svære at få interessante. Jeg har en hvid Iphone og en sort Iphone. Umiddelbart giver det ikke plads til den store tekst differentiering. Her vil jeg anbefale, at man dropper den sædvanlige produktbeskrivelse, som ofte er meget teknisk, kedelig og tør. Tænk på det som to forskellige sider og beskrivelser, der kan optimeres mod hver deres emne og keywords. Farverne sort og hvid behøver ikke være forskellen på indholdet af de to sider/tekster. Eksempelvis kan den hvide Iphone målrettes mod: “Den mest elegante smartphone i 2015” og den sort version målrettes mod: “Sort – et klassisk farvevalg til din smartphone”. Nu er vi pludselig ikke begrænset til tørre tekniske beskrivelser, men har nu mulighed for at skrive to lange og seriøse tekster, som er nøje planlagt, i forhold til hvad folk ren faktisk søger på i Google, og ikke mindst hvad de søger på, når de virkelig er interesseret i at køb.
Valg af system
Her vil jeg være klar i spytte! Skal du kun sælge få produkter er WooCommerce til WordPress et stærkt bud på et shopsystem.
WooCommerce er stabilt og nemt for dig som butiksindehaver at administrere.
Har du lidt IT teknisk indsigt, kan du selv etablerer webshoppen, for på den måde at spare penge. Mange gange viser det sig bare, at de penge man sparer her ofte resulterer i at webshoppen ikke bliver
MEN – jeg vil bestemt ikke anbefale det!
Få professionel hjælp til at sætte WordPress og WooCommerce op. Det behøver ikke at være dyrt, da systemet netop er enkelt og ligetil. Jeg har set alt for mange privatpersoner, der selv har opsat deres webshop, som ikke fungere i forhold til SEO og derfor aldrig bliver nogen indtægtskilde.
Faren er samtidig at man fortaber sig i enkelte tekniske problemer, og ikke bruger tiden der hvor den er vigtig.
En person henvendte sig efter at havde brugt uger på at forsøge at ændre valuta angivelsen fra kr. til DKK. Det tog mig ca. 2 min. at hjælpe vedkommende.
En klar arbejdsplan og viden omkring hvad der er vigtig, for at shoppen bliver en succes er utrolig vigtig.
- Hosting – Vælg IKKE den billigste løsning til din webshop, men en solid en og med “nok kræfter” til at WooCommerce kører optimalt.
Eksempelvis www.wannafind.dk eller lign.
Husk også at have en plan for hvordan du løbende tager backup af din shop. Hav evt. alle sider/tekster som dokumenter. - Design – Vælg i først omgang et enkelt design. Der findes mange flotte og meget funktionsrige WordPress WooCommerce themes. Men begynd helt simpelt, med så få elementer og funktioner som muligt. Her kommer man nemt til at brug meget tid på det forkerte. Når du først har en fin indtjening, kan du bruge tid på denne del.
- SEO – Undersøg hvad folk søger på, når de vil købe dit produkt.
Lav en plan, opret et regneark og hav overblik over alle dine sider (URL’er), og hvad de hver især er optimeret mod.
Her ligger der et meget stort tekst og undersøgelsesarbejde. Brug meget … meget tid her! Få evt. hjælp af en der arbejder professionelt med SEO og tekster. Ofte vil det være nok, at få sparring og en der lige har det store overblik og holder dig på ret kurs. Jeg siger det lige igen: “Brug din tid her”. Det er her, du kan gøre en forskel!
Alt mht. produkter, regnskab, fragt – ja, det kommer ud over hvad jeg her har skrevet om.
Et stort, tidskrævende men spændende arbejde. God arbejdslyst!