DEMO Html5DEMO WORDPRESSDEMO WEBSHOP

Content is King …

Artiklen er opdateret den: 27. september 2024

… og almindelig HTML formatering hans dronning!

I SEO verdenen har vi altid talt om at “Content is King”. Det er dine tekster, billeder og videomateriale, der sikrer dig trafik på hjemmesiden.
MEN det er mindst lige så vigtigt, at du formaterer med de rigtige HTML tags!
Den besøgende søger oplysninger, viden, underholdning etc som er letlæseligt!
Meget sjældent besøger folk din hjemmeside på grund af dine designvalg.

Skrivemaskine med kongekrone

80/20 reglen vendt på hovedet

80/20 Reglen som folk ynder at benytte indenfor mange områder og forklaringsmodeller, kan efter min mening også benyttes her.
Brug som minimum 80% af din tid og energi på dit indhold og de resterende 20% på design og grafisk fremstilling.

Desværre oplever jeg alt for ofte, at procentdelen bliver vendt om, så 20% bliver brugt på indhold, mens alt for lang tid går med at afprøve forskellige Google fonts, farver, baggrundsbilleder … design og opsætning.

De små firmaer med et forkert fokus

Min erfaring er, at det oftest er mindre firmaer, enkeltmandsvirksomheder, der får vendt fokus på hovedet.
Typisk opstår problemet i WordPress, når der installeres en af de meget populære Website Buildere. De mange design-valg og -muligheder fjerne fokus fra det vigtige.

Jeg modtager ofte mails fra frustrerede erhvervsdrivende, der har brugt alt for lang tid, uden at få det ønskede afkast.

Der findes tusindvis af opslag i Facebook grupper hvor folk konstant søger hjælp til Elementor Pro, Divi, Beaver Builder, o.lign. men meget sjældent spørgsmål om indhold og optimering af dette!
Et godt eksempel er WordPress Danmark på Facebook.
Der er altid noget der driller … ikke virker, så helt automatisk fjernes fokus fra content, og det tekniske kommer til at fylde alt for meget.

Vejen frem er at formaterer din tekst med HTML

Vender vi 80/20 reglen rigtigt, så fokus er på dine tekster. Dropper den uproduktive fokus på mulighederne og besværlighederne i din website builder.
Nu er den gode tekst skrevet … og hvad så nu?

Svaret er helt almindelig HTML, hvilket bestemt ikke kræver at du installerer en “fancy website builder” i WordPress, men benytter den “indbyggede” Gutenberg-editor, som kommer med WordPress.

(Tekststørrelsen i eksemplerne er for lille til at få en god læseoplevelse, men det har jeg gjort, da de ellers vil fylde alt for meget på din skærm. Håber du kan se igennem fingeren med det.)

Den rå tekst

Her er den rå tekst indsat i én stor blok.
Det er helt tydeligt ikke læsevenligt.

Formatering med paragraph <p> … </p>
Ved noget så simpelt som at opdele teksten i flere afsnit virker teksten nu meget mere læsevenlig.

Længden på linjerne er afgørende for læsbarheden.
Her er der sat en max linjelængden på 65 tegn, hvilket gøre det nemmere at læse. Dine øjne kan fokusere på et enkelt punkt på skærmen og få hele linje-længden med.

Mange tænker fejlagtigt at ovenstående eksempel er det bedste. Der hvor teksten går fra venstre og helt til højre kant.
Intet kunne være mere forkert end at bruge hjemmesidens design som bestemmende for, hvor bred teksten skal være.
Det er åbenlyst vores besøgende, der læser teksten, vi skal tænke på, når tekst-bredden defineres.

Formatering med overskrifter <h1>, <h2>, <h3>, <h4>, <h5>, <h6>
Ved at bruge overskrifter i din tekst gør du det nemt for dine besøgende at “skimme” teksten. Vi ved, at det er det de gør … altså skimme tekst. Så lad os gøre det nemt for dem!
Brugen af overskrifter er ligeledes en vigtig del, når du arbejder med SEO.

Formatering med lister <ul>...</ul> og <ol>...</ol>
Lister er din “bedste ven” når du skriver tekster til hjemmesiden.
De er et godt blikfang og har stor læsevenlighed, og ja de kan bestemt designes, så de er flotte og lækre. Husk nu bare hvordan du prioriterer din 80/20 regel 🙂

Formatering med faktabokse, fed og kursiv etc.
De sidste HTML tags i teksten som <strong>, <em>, <u> indsættes for at intensiverer udsagn og giver fikspunkter til læseren.
Det er altafgørende, at du sikre, at den besøgende netop ser/skimmer de ord eller fraser, du synes er vigtige! Du har meget kort tid før, der igen er klikket væk fra hjemmesiden, så det er vigtigt, at læseren “fik det med” som du vægter højest i din tekst!

Til sidst lidt billeder og CSS

Nu er teksten formateret med de rigtige HTML tags.
Herefter kan der indsættes billeder og style med CSS for yderligere at optimere siden.
En side som besøgende og Google vil være glad for!
Men den del må du selv forstille dig eller afprøve 🙂