DEMO Html5DEMO WORDPRESSDEMO WEBSHOP

Gør-det-selv-guide til WordPress-hjemmesiden, der fejler

Artiklen er opdateret den: 8. juni 2025

Er der opstået problemer på din WordPress-hjemmeside? Her får du en enkel guide til, hvordan du selv kan fejlfinde og løse de mest almindelige problemer.

Hvis du selv har opsat din WordPress-hjemmeside, ved du sikkert allerede, at det er et fantastisk CMS – men også, at der indimellem kan gå noget galt.

Pludselig mødes du af en besked som:
Der opstod en kritisk fejl på din hjemmeside“,
eller en blank skærm, eller noget helt tredje. Og hvad gør du så?

Når WordPress fejler er der en Guide du kan følge!

Før vi går i gang: Husk backup!

Du bør altid have en opdateret backup af din hjemmeside:

Jeg anbefaler ManageWP.com til din egen (eksterne) backup – her får du:

Sådan fejlretter du din WordPress-hjemmeside

Du behøver ikke slavisk at følge rækkefølgen, hvis du allerede har en ide om, hvad problemet er!

  1. Tag backup (hvis du ikke allerede har gjort det)
    • Brug f.eks. ManageWP eller dit webhotels backupfunktion.
  2. Log ind på din hostingkonto / cPanel / FTP
    • Hvis du ikke kan tilgå WordPress-dashboardet, skal du bruge filadgang (FTP/SFTP eller via kontrolpanelet på dit webhotel).
  3. Tjek PHP-versionen
    • Log ind på dit webhotel (f.eks. cPanel, Plesk eller lignende) og find indstillinger for PHP-version.
    • WordPress fungerer fint med PHP 8.1 og 8.2, men ældre plugins og temaer kan fejle, hvis de ikke er opdateret til at understøtte disse versioner.
    • Hvis fejlen opstod lige efter en opdatering af PHP-versionen, er det sandsynligt, at et plugin eller tema ikke er kompatibelt med den nye version.
    • Tip: Sørg for, at alle dine plugins og dit tema er opdaterede – det reducerer risikoen for PHP-kompatibilitetsproblemer.
  4. Deaktiver alle plugins
    • Gå til /wp-content/plugins/ via FTP og omdøb hele mappen til f.eks. plugins-deaktiveret.
    • Dette deaktiverer alle plugins på én gang.
  5. Tjek om hjemmesiden virker nu
    • Hvis ja: Fejlen skyldes et plugin.
    • Hvis nej: Gå videre til trin 7.
  6. Aktivér plugins ét ad gangen
    • Omdøb plugins-deaktiveret tilbage til plugins.
    • Gå ind i WordPress admin og aktivér ét plugin ad gangen.
    • Tjek hjemmesiden efter hver aktivering for at finde synderen.
  7. Skift til et standardtema (f.eks. Twenty Twenty-Four)
    • Hvis fejlen ikke skyldes et plugin, kan det være dit tema.
    • Skift til et standardtema under Udseende → Temaer.
  8. Tjek .htaccess-filen
    • En fejlkonfigureret .htaccess-fil kan give problemer.
    • Prøv at omdøbe den midlertidigt til fx .htaccess_old og se om siden virker.
  9. Tøm cache og browserdata
    • Brug evt. et cache-plugin til at rydde WordPress-cache.
    • Ryd også din browser-cache.
  10. Aktivér WordPress fejlvisning (debug mode)
    • I wp-config.php, tilføj eller rediger følgende linjer:
      define('WP_DEBUG', true);
      define('WP_DEBUG_LOG', true);
      define('WP_DEBUG_DISPLAY', false);
    • Tjek herefter fejlloggen i /wp-content/debug.log.
  11. Kontakt dit webhotel eller en WordPress-ekspert … mig måske 🙂
    • Hvis intet virker, så få hjælp – nogle fejl skyldes serverkonfiguration eller dybere problemer.